TOUR DU MORVAN DAG 2
Traject St. Léger-Vauban - Marigny l'Eglise - Crottefou 20 Km

© L.A.W.V.VIA-VIA

Als we ‘s morgens wakker worden, ziet de hemel er nog troosteloos uit. Het regent zo nu en dan. Toch besluiten we op de afgesproken tijd te vertrekken. Vandaag ligt het in de bedoeling van St. Léger-Vauban naar Crottefou te lopen. Met de ervaringen van de vorige dag rijden we om 7.30 uur weg uit Vaux, nemen de D37 naar Planchez en vandaar naar Montsauche-les-Settons, Dun-les-Places en Quarré-les-Tombes. Hier is het tijd om te ontbijten.

Quarré-les-Tombes is zo’n typisch Frans dorpje met een gezellig pleintje voor de dorpskerk met caféetjes, waar ‘s morgens vroeg al de nieuwtjes van het dorp worden uitgewisseld. Het dorp ligt op een smal plateau dat de dalen van de Cure en Cousin scheidt en dankt zijn naam aan de ruim 100 stenen sarcofagen die rondom de kerk liggen. Aangenomen wordt dat deze tomben afkomstig zijn uit de Merovingische en Karolingisch periode.

We besluiten om eerst in een café koffie te drinken en de regen even te ontzien. Dan naar de plaatselijke Boulangerie om heerlijke chocaladebroodjes en pain des raisins te kopen als ontbijt. De bagettes gaan mee voor onderweg. Eerst een auto neerzetten in Crottefou, slechts 5 km in westelijke richting net achter de brug over de Cure. Naar St.Léger-Vauban is het vanhier uit terug nog slechts een 10 minuten rijden. Opnieuw parkeren we de auto onder het wakende oog van maarschalk Vauban.

Het regent nog als we vertrekken en met opgestoken paraplu volgen we de rood-gele markering in westelijke richting over de D55. We slaan rechtsaf naar de kerk en nemen het eerst pad links dat ons langs het kerkhof leidt. Het pad daalt even verderop af naar het riviertje de Trinquelin om ons vervolgens in een steile korte klim naar Villiers-les-Potots te brengen. De zon heeft zich intussen laten zien en de paraplu verdwijnt in de rugzak. Het wordt voortreffelijk wandelweer.

© L.A.W.V.VIA-VIA

Tussen de weilanden door in dit typische bocagelandschap bereiken we Velars-le-Comte. Hier moeten we de kaart goed bestuderen omdat de rood-gele markering verdwenen is. Deze staat vaak op electriciteitspalen of telefoonpalen. En worden deze vervangen dan betekent dit dat ook de routemarkering verdwijnt. Hiermee zouden we nog enkele keren te maken krijgen op onze Tour du Morvan. De verharding brengt ons naar het gehucht Les Granges Râteau, waar we de afkorting naar le Tronçois nemen. We dalen linksaf naar de rivierbedding van de Cure en volgen deze stroomafwaarts. We lopen voorbij de vervallen watermolen Moulin de Courotte tot aan de oude stenen brug over de Cure.

Op dit idylische plekje wordt het tijd voor de middagpauze. We zoeken in de wei een makkelijke picnicplaats en doen op advies van een passerende boer het hek dicht om te voorkomen dat de koeien er vandoor gaan. We genieten in alle rust onder het genot van een drankje en een stevige boterham, d.w.z een stuk bagette met kaas of abrikozenjam. Boven het ruisen en kabbelen van de Cure is de stilte hoorbaar!

Als we na een klein uurtje opbreken, hebben we eerst een discussie over het vervolg van de route. Het routebord geeft geen duidelijkheid. Dus besluiten we, de kaart bestudeerd hebbend, de brug over te steken en de verharding naar l’Huis Gounot te nemen. Veel gehuchtjes beginnen met ‘Huis’, voor ons een bekende naam, in het lokale dialect betekent het slechts ‘deur’ en niet de hele woning. Hier duikt de rood-gele markering weer op en volgen we de klim naar Courotte. Het lijkt wel of we de plaatselijke vuilnisbelt passeren, overal afval en oude autowrakken. We gaan naar rechts en voorbij l’Huis Bar duiken we links het bos in om even verderop op het asfalt van de D210 uit te komen. Linksaf en na goed 100 m rechtsaf een nauwelijks toegankelijk pad in. De varens staan meters hoog en het is beslist een hele tijd geleden dat iemand dit traject belopen heeft. Plotseling schiet en een ree voor ons weg. We dalen tot aan de verharding van de D192 en volgen deze weg tot bijna aan het Lac de Crescent.

Dit stuwmeer dient om het waterpeil van de Crescent en indirect dat van de Seine te reguleren. Het heeft een oppervlakte van 165 ha en een capaciteit van 14 miljoen kubieke meter, waarmee een waterkrachtcentrale wordt gevoed. De stuwdam ligt in het noordoostelijke deel van dit meer en is 330 m lang en heeft een hoogte van 37 m, gebouwd tussen 1930 en 1933 en bekostigd met geld dat Duitsland Frankrijk verschuldigd was na WO I.

Op de T-splitsing gaan we linksaf en volgen de verharde weg die op hoogte langs het stuwmeer loopt. Het dichte bos ontneemt ons het zicht op hey water onder ons. Na goed 2 km bereiken we Le Mont. In dit gehucht nemen we de eerste gelegenheid naar rechts en verlaten de verharding. Na de afdaling opnieuw een stukje asfalt om bij de volgende bocht opnieuw het bos in te duiken. Nu komen we op een punt waar ook de rood-witte markering van de GR13 opduikt. En deze zal nu een groot gedeelte met de GRP Tour du Morvan samenlopen.

Vanaf dit punt klimt het pad nog steeds om even verderop bij het verlaten van het bos naar Marigny l’Eglise af te dalen. We lopen voorbij het gemeentehuis annex school waar we worden aangestaard door wellicht de gemeenteraad met burgemeester en nemen nog een laatste pauze op het muurtje tegenover de kerk met calvaire. De drinkjes gaan van hand tot hand en het laatste proviand wordt rondgedeeld.

© L.A.W.V.VIA-VIA

We laten het dorp achter ons en slaan linksaf het bos is. Rechts onder ons zien we de D128 die naar Crottefou gaat en waar we ook naar op weg zijn. De veldweg daalt en we bereiken de eerste huizen van Crottefou. Nog even door dit gehucht met overal de typische waterputten met dakje en dan staan we plotseling voor de auto. De wandeling van vandaag zit er op!

We rijden terug naar St. Léger-Vauban om de auto van Bert op te halen met een laatste groet aan Maarschalk Vauban om daarna even boodschappen te doen in Quarré-les-Tombes. Terug naar Vaux is nu een fluitje van een cent geworden. We beginnen het binnenland van de Morvan te kennen! Tegen 18.00 uur zijn we terug in Montigny-en-Morvan en genieten eerst van een heerlijk drankje, terwijl de wandeling van vandaag nog eens wordt nabesproken.

DAG 3