TOUR DU MORVAN DAG 5
Traject Dront - Anost - Montcimet - La Croix de Chèvre -
Ménessaire 13 Km

Château Ménessaire

Het is vandaag alweer de laatste wandeldag van onze "Tour du Morvan op herhaling". Deze dag hebben we voor een kortere route gekozen: Ménessaire wordt onze laatste etappeplaats. Dit betekent en kort traject van 12 kilometer. Om alles goed te kunnen plannen vertrekken we rond 7.30 uur uit Vaux. Onze noodzakelijke boodschappen zullen we onderweg moeten doen. Anost lijkt een goede optie. Op de auto in Ménessaire op het eindpunt te krijgen, kunnen we vanuit Vaux over de D944 nog voor Château-Chinon linksaf de snelle D37 nemen. Deze D37 volgen we tot voorbij Planchez en bij Le Lassas gaat het rechtsaf de D17 op om na 3 kilometer via l'Huis Prunelle en Gien-sur-Cure in Ménessaire te arriveren. Bij de kerk is een goede parkeerplaats. Overstappen in de auto van Bert en op naar Dront. We rijden via Cussy-en-Morvan en via Montcimet over de D88 naar Anost. In Dront parkeren we bij de Gîte d'Étape, het vertrekpunt.

We zijn klaar voor vertrek en om 9.30 gaan we op weg. Eerst krijgen we een paar honderd meter asfalt onder de voeten, maar als we rechtsaf, noordwaarts gaan, is het meteen klimmen. De onverharde weg, niet meer dan een karrenspoor loopt tussen de weilanden door en als we naar links buigen, de markering volgend, zijn we opnieuw onder de bomen. Zo bereiken we de verwaarloosde boerderij La Genette. Het karrespoor gaat over in asfalt en de weg daalt steil naar Anost, waar we en uurtje eerder nog onze boodschappen hebben gedaan.

Postkantoor Anost
Anost heeft een regionale functie met de uitstraling van een bedrijvig Morvans dorp, gelegen aan de rand van het uitgestrekte Fôret Dominiale d'Anost, groot 1695 hectaren. Er heerst een en al bedrijvigheid omdat het traditionele "Fête de la Vielle", een jaarlijks terugkerend Draailier Festival, staat te gebeuren. Door het dorp voert de route langs de kerk en het enige hotel, annex Gîte d'Étape. De kerk (12e -16e eeuw) bezit een 6e eeuwse Merovingische sarcofaag en beelden van Girart de Roussillon en zijn vrouw. Tot aan WO I verdienden de inwoners van dit dorp een grijpstuiver met 'La Galvache'. Tussen mei en eind november waren de mannen constant van huis om met ossenkarren hout en andere producten naar de 'lage landen' te vervoeren. Het Maison des Galvaches op de Place Centrale is een écomusée, dat de geschiedenis uit die tijd laat herleven.

Anost - Fête de la Vielle
Net buiten de bebouwing van Anost slaan we rechtsaf een voetpad in dat bijna parallel loopt aan de D88. Voorbij de huizen van La Pierre en Eau wandelen we in de schaduw van de bomen. Als het landschap na een paar kilometer open wordt, komen we temidden van maïsvelden. Hier is men druk doende met de oogst. Het lawaai van maïscutters en ronkende tractoren met zwaarbeladen aanhangers verstoort de rust. Het voetpad is hier zelfs zo smal dat de tractoren ons nauwelijks kunnen passeren, want ook in de berm met bossages is nauwelijks plaats. Voorzichtigheid is geboden. Bij Ferme En Moulu is de ellende voorbij en komen we op de D88 bij de eerste huizen van Montcimet. Als we hier linksaf slaan ontmoeten we opnieuw de Franse familie met hun ezel. Zij hebben hier een rustpauze ingelast. Wij lopen eerst nog een flink stuk door om verderop in het bos onder de beschutting van het dichte bladerdak te pauzeren.

Het brede bospad is goed gemarkeerd en gaat voortdurend op en af. Toch wekt dit de indruk dat we eigenlijk alleen maar stijgen. Zo moeten we over een afstand van 4 kilometer bijna 200 meter hoogteverschil overbruggen. De route loopt door het Fôret Dominiale d'Anost en heeft hier mooie namen als: Les Roppes, Bois de Villeboeuf, Les Vernays, Les Garchères en Les Taillis. Het bos bestaat veelal uit eiken en beuken. Waar gerooid is zijn vaak snelgroeiende dennen terug geplant. Plotseling hebben we het bos achter ons en lopen we over het asfalt van Le Monceau naar La Croix de Chèvre. Dit asfalt houden we onder onze voeten terwijl we weer klimmen. Zo komen we op een kruising met de D302, de doorgaande route van Gien-sur-Cure naar Cussy-en-Morvan. We weten dat vanaf hier het eindpunt op goed 2 kilometer ligt. Op de D302 gaat het even naar rechts om bij het dennenbos links de geel-rode markering van de Tour du Morvan te volgen. Het is nu enkel een lange afdaling naar Ménessaire.

Fôret Dominiale d'Anost
Als dorp stelt Ménessaire niet zoveel voor, maar met zijn kerk, zijn kroeg, zijn ecomuseum 'La Maison du Seigle' en zijn kasteel is het toch wel een gaaf geheel. Het kasteel met zijn fraaie dak van geglazuurde pannen is zo typerend voor Bourgondië. Het kasteel ligt aan de voet van de Gros-Moux, met 720 meter het hoogste punt van de Côte d'Ore, voor een uitgestrekt grasland op de oostelijke helling van de Morvan. Dit kasteel met middeleeuwse grondvesten, 4 ronde torens, waarvan 2 losstaand en 1 vierkanten toren (waarschijnlijk overblijfsel van een Donjon), is verschillende keren herbouwd ten gevolge van tamelijk zware branden. Bekend is een brand uit 1444 door de manschappen van de Dauphin in zijn strijd tegen Bourgondië en de brand in 1570 door de Protestanten tijdens de religieuze oorlogen. Het huidige exterieur met typisch geglazuurde, Bourgondische pannen en stucwerk stamt uit omstreeks 1600. Dit kasteel met bijbehorende boerderijen en opstallen is een overblijfsel van de machtige landadel, afhankelijk van een baron en vervolgens van de plaatselijke markies (1668), zoals de landerijen in Moux, Gien-sur-Cure, Chissey-en-Morvan en Blanot. Het markizaat en het bezit van de familie Fussey ging in 1772 over aan de Compasseurs de Courtivron, Bourgondische parlementariërs, en vervolgens in 1801 aan Léger Guyotart, een rijke veefokker uit de streek. Heden ten dage zijn het kasteel en de ommelanden eigendom van Bernard Mainçon en de stichting "Le Morvan F.E.O.D.A.L".

Binnenkomst in Ménessaire
Op de parkeerplaats aangekomen beseffen we ook dat onze "Tour du Morvan - op herhaling" aan zijn einde gekomen is. De 5 dagetappes zitten erop. Wat ons rest is terugrijden naar Dront om er de auto op te halen en vervolgens naar Vaux terug te gaan. In Château-Chinon doen we nog even de boodschappen.