DAGWANDELING CHONVILLE

Korte karakteristiek

Chonville
Ongeveer 9 km.
Het is een rondgaande wandeling van ongeveer 9 kilometer met als uitgangspunt Chonville. De wandeling voert door het golvende landschap van Lotharingen, afwisselend bosssen en wijdse landbouwgebieden. De route loopt via de Vallée les Clairs Chénes naar het gehucht Malaumont met een Romaanse kerk uit de 12e eeuw. Daarna langs het 18e eeuwse Château Morville, door het Bois de Chonville terug naar het startpunt Chonville

ROUTEBESCHRIJVING

Deze rondwandeling is er een van de Club des Côtes "La Vadrouille", 9 kilometer lang en stond gemarkeerd met groene stippen in het landschap. In Chonville aangekomen parkeren we de auto bij de Église St. Brice. De kerk van Chonville is gebouwd in 1790 door Jean Baptiste Turse met de stenen die afkomstig zijn van de sloop van de oude toren, die hier eens stond. Ook stond er vroeger een kasteel. De laatste bezitter van dit Château was Ferdinand Louis de Montauban, gestorven in 1825, getuige zijn grafzerk op het kerkhof, gelegen aan het weggetje naar Commercy. De oude pastorie en het schooltje zijn in de 19e eeuw op de plek van dit kasteel gebouwd en dragen nog de sporen van dit Château.

Door de Grand Rue komen we bij het lavoir gelegen aan de beekbedding van de Ruisseau de Saulx. Het oude overdekte wasplaats is gesierd met een waterspuwende zwaan met cupido. Hier nemen we het voetpad naat rechts in noordelijke richting om even verderop het kleine stroompje van de Ruisseau de Saulx over te steken en op de andere oever onze weg te vervolgen. Links van ons hebben we de bosrijke hellingen van het Bois de Chonville, rechts kijken we uit over de landbouwgronden met mooie namen als La Vignotte, La Levée en Le Hougnot. Hierdoor meandert de Saulx. De brede onverharde weg golft mee met het landschap en buigt na goed 2 kilometer naar links, de bosrand volgend. Zo bereiken we verderop de brede vlakte van de Vallée des Clairs Chênes. Hier steken we het voetpad dat deze vallei volgt dwars over en beginnen aan een korte steile klim door het bos. Boven aangekomen buigt het pad naar links en gaat over in asfalt. Nu volgen we de bosrand van het bosperceel met de naam La Haye Pratz. Na goed 300 meter gaat het asfalt naar rechts en klimmen we tussen de landbouwvelden van Les Fontenis en La Douaire naar 329 meter hoogte.

© L.A.W.V.VIA-VIA
Chonville - oude brug over de Ruisseau de Saulx
Op dit hoogste punt krijgen we zicht op het voor ons liggende gehucht Malaumont met zijn opvallende 12e eeuwse Romaanse kerktoren. Bij de T-splitsing houden we rechts aan en bereiken de eerste boerderijen van dit haast uitgestorven gehucht. Dominant in het midden staat de Romaanse Église St. Martin uit de 12e / 13e eeuw. De toren heeft kenmerkende Romaanse dubbelbogige galmgaten. Het interieur is sober en is in de 16e eeuw aangepast, getuige het kruisgewelf onder de toren, dat de tand des tijds nauwelijks heeft doorstaan. De kerk wordt omgeven door een oud kerkhof met grafzerken uit een ver verleden. Tegen de kerk aan ligt de oude Marie, waarin eens de dorpschool zal en nu in gebruik als vakantiewoning. Typische Lotharingse boerenhoeven bepalen het rustieke dorpsgezicht.

Malaumont - Romaanse toren Église St. Martin
Malaumont is het verste punt van de wandeling. Via hetzelfde weggetje als we gekomen zijn, verlaten we het gehucht weer tot aan de eerder vermelde t-splitsing. Nu kiezen we voor het asfalt naar rechts door de akkers en langs een pasgebouwde grote landbouwschuur, die duidelijk niet in het landschap past. We komen in een bos en als we even later de bomen achter ons laten, krijgen we zicht op een 18e eeuwse buitenhuis, het Château Morville. De route voert aan het grote hekwerk voorbij en we laten de oprit naar de Ferme de Morville aan onze rechterhand liggen. Er volgt een korte steile afdaling tot we opnieuw de Vallée les Clairs Chênes bereiken. Als we bij de eenzame boerderij met schuur zijn aangekomen zijn we op het laagste punt en volgt er weer een klim uit het dalletje. Op het hoogste punt aangekomen zien we terugkijkend de wijdse hectaren landbouwgrond, die zich aan beide zijden van de afgelegde route uitstrekken tot waar de bossen in de horizon overgaan. De paden door dit gebied zijn omzoomd met bossages van laag eikenhakhout en slingeren door het landschap.

De klim brengt ons naar het Bois de Chonville en lopen tussen de hoge bomen in zuidelijke richting. Als zich na goed een kilometer het bos opent en we tussen weilanden en akkerland de afdaling inzetten, krijgen we een panoramisch zicht op Chonville. Weldra bereiken we de Ruisseau de Saulx, steken het bruggetje over en staan we even naar links bij het lavoir met de waterspuwende zwaan met cupido. Wat ons nog rest is het stukje teruglopen door de Grand Rue en als we bij de Église St. Brice aangekomen zijn, staan we op het startpunt van onze rondwandeling.

KAARTEN

- TopoKaart IGN 1:25 000, 3215O Tréveray
- Wandelkaart Club des Côtes "La Vadrouille"

Wandelkaart Club des Côtes "La Vadrouille"