DAGWANDELING MAUVAGES

Korte karakteristiek

Mauvages
Ongeveer 15 km.
Het is een rondgaande wandeling van ongeveer 15 kilometer met als uitgangspunt Mauvages. De wandeling voert door het golvende landschap van Lotharingen, afwisselend bosssen en wijdse landbouwgebieden. Onder dit gebied ligt de tweede langste scheepvaarttunnel van Frankrijk (4879 m), bekend onder de naam Souterrain de Mauvages. Hierdoor loopt het Canal de la Marne au Rhin. Deze waterweg vormt de verbinding tussen de Vallée de la Marne en de Vallée de la Meuse.

ROUTEBESCHRIJVING

Deze rondwandeling heeft een lengte van 15 kilometer met als begin- en eindpunt het dorpje Mauvages aan de D10. Het ligt ongeveer 14 kilometer ten zuidenoosten van St. Aubin-sur-Aire. Mauvages is een klein dorp, gelegen aan het Canal de la Marne au Rhin met een Romaanse kerk, een opvallende fontijn, een château en een heuse Mairie. De wandeling voert door het golvende landschap van Lotharingen, afwisseld bosssen en wijdse landbouwgebieden. Ook loopt de route deels langs het Canal de la Marne au Rhin.

Aangekomen in Mauvages starten we op het plein voor de Romaanse kerk: Eglise St. Pantaléon. Het Romaanse portaal stamt uit de 13e eeuw. Het schip is in de 16e eeuw aangepast, door brand verwoest en opnieuw herbouwd in het midden van de 17e eeuw en gerestaureerd aan het begin van de 19e eeuw en het dak nog recent. Tot het interieur behoren een retabel, een beeld O.L.Vrouw van Smarten (omstreeks 1630) en een muurschildering voorstellend Ecce Homo (1547). Direct naast de Eglise Saint Pantaléon ligt een naar klassiek egyptische voorbeeld omstreeks 1830 gebouwde en in 1999 gerestaureerde fontein met wasplaats Le Déo. Markant is de Egyptische godheid, die vanuit 2 waterkruiken de fontein vult. Onder de triomfboog bevindt zich de overdekte wasplaats.

Mauvages - fontein met wasplaats Le Déo
In de directe omgeving van Mauvages bevindt zich ook de tweede langste scheepvaarttunnel van Frankrijk met een lengte van 4879 meter, bekend onder de naam Souterrain de Mauvages. Hierdoor loopt het Canal de la Marne au Rhin. Deze waterweg werd met mankracht aangelegd tussen 1841 en 1846 en vormt de verbinding tussen de Vallée de la Marne en de Vallée de la Meuse. Hierbij moet een hoogteverschil van 110 meter overbrugt worden door middel van sluizen. Nu zeer in trek als touristische vaarroute. Toegang tot deze scheepvaarttunnel ligt even ten zuiden van het dorp en de boten worden met behulp van een elektrisch aangedreven sleepketting die over de bodem loopt door de tunnel getrokken en mogen geen gebruik maken van de motor i.v.m vrijkomende verbrandingsgassen.

Langs de fontein met wasplaats Le Déo en over de D10 verlaten we het dorp in zuidwestelijke richting. Daar waar de doorgaande weg scherp naar links afbuigt, ligt in de bocht een heus Château, waarvan één donjon direct aan de straat grenst. Le Sieur de Monteval liet het kasteel bouwen in 1696 en het gebouw ging over aan de familie van de Baron de Cholet vlak voor de Franse revolutie. Het bleef in hun bezit tot 1897. Tegenwoordig is het privébezit en men heeft het zo veel mogelijk in de oorspronkelijke staat gerestaureerd al ontbreken drie van de vier oorspronkelijke torens.

In de bocht lopen we rechtdoor tot aan de volgende splitsing met opnieuw een oude lavoir. Bij het informatiebord, waarop wandelroutes in de “voetsporen van Jeanne d’Arc” beschreven staan, gaat het naar rechts voorbij aan een tweetal grote landbouwschuren en een oud wegkruis. De onverharde weg klimt in westelijke richting door het Bois Les Azillières en weldra lopen we tussen de bomen van het Bois les Herbues. In dit jaargetijde is er weinig bedrijvigheid in de bossen, maar even verderop blijkt toch de schoorsteen te roken van een boshut.

Bois les Herbues
De onverharde weg lijkt na goed een kilometer op een kruising niet verder door te lopen. Grote bomen versperren een onduidelijk bospad. De route is snel gevonden. We gaan rechtdoor en zo lopen we verder tot de volgende T-splitsing waar we linksaf gaan. We zitten hier op bijna 400 meter hoogte en het pad daalt bijna 60 meter. We houden het pad naar rechts aan tot we in de wei aan onze rechterhand een luchtkoker zien, die direct boven het ondergrondse traject van de tunnel van het Canal de la Marne au Rhin ligt en voor frisse lucht moet zorgen. Daaraan voorbij door de weilanden in westelijke richting lopen we door tot aan de onverharde weg die in dit weiland lijkt dood te lopen.

Het bochtige parcours van deze weg leidt ons om de Fontaine du Jardinet, een onoogelijk stroompje dat spontaan in het weiland ontspringt. Aan onze rechterhand een bosrandje dat de helling verbergt. Even verderop geeft een wegmarkering aan dat het linksaf gaat naar de westelijke uitgang van de tunnel van het Canal de la Marne au Rhin. Waarschuwingsborden beletten de voetgangers over de trappen af te dalen naar het kanaal. Slechts van bovenaf hebben we zicht op de tunnel en het kanaal.

Westelijke tunneltoegang Souterrain de Mauvages
We hebben een geweldig uitzicht op het kanaal en genieten we van de rust. Als we even later opbreken zouden we het liefst afdalen tot direct op het jaagpad langs het kanaal. Verbodsborden staan ons dit niet toe en dus besluiten we boven het kanaal op de noordelijke oever onze route voort te zetten. In elk geval willen we in de zon lopen! Bijna 2 kilometer leidt de route ons verder naar het westen, steeds het kanaal volgend, tot aan de brug en de watersplitsing van het kanaal. Hier wijst een duidelijk bord met Marne naar rechts, terwijl een doodlopende aftakking naar links de Embranchement d’Houdelaincourt tot aan de 3 kilometer zuidelijk gelegen landbouwsilo’s van Houdelaincourt voert.

Hier bij de brug zijn we op het verste punt van onze dagwandeling. We steken de brug over en meteen is het weer klimmen. Het asfalt gaat over in een onverharde weg die nu op de zuidelijke oever van het kanaal klimt naar het Bois du Hasois. We passeren een gedenksteen voor gevallen Franse strijders uit de tweede wereldoorlog en volgen het pad eerst door het bos. Hier hebben we geen last van de koude oostenwind, die er ook voor zorgt dat de stank van de vuilnisbelt, waar we langs komen, van ons weg waait. Bij een oude steengroeve is het opnieuw tijd voor een kleine pauze, het steilste van de klim hebben we immers achter ons.

Het landschap is hier open en uitgestrekte, kale landbouwgebieden hebben we voor ons. Het bos ligt op op enige afstand. Doorlopen dus en oppassen dat lijf en leden niet verstijven. Na goed twee kilometer bereiken we even voorbij de bosrand van Sous La Voie de Demange punt 381 op de kaart en slaan linksaf naar de bosrand van het Bois du Charmois. Na 100 meter zijn we in de luwte en kunnen even bijkomen. In zuidoostelijke richting hebben we zicht op het gehucht Delouze-Rosières. Het bospad brengt ons naar het noordoosten tot de onverharde weg, die we oversteken. Nu steken we de landbouwvlakte van Cachon l’Enson over. Ook hier de typische grondstructuur met veel kleine kalkstenen, die het bewerken van de akkergrond bemoeilijken en om zware landbouwbewerkingsmachinen vragen.

© L.A.W.V.VIA-VIA

We komen in het Bois Dongermain en dalen af naar Mauvages. Waar het bos wijkt voor slecht weiland, op de kaart aangeduid met Large Pré, ontspringt de Ruisseau du Large Pré. We stuiten er op de markering van het Circuit Jeanne d’Arc, wandelroutes in de “voetsporen van Jeanne d”Arc”. Als we even verderop de laatste bossages passeren, zien we aan onze rechterhand verscholen tussen het kreupelhout nog net een luchtkoker van de tunnel van het Canal de la Marne au Rhin. Hier passeren we nogmaals het Souterrain de Mauvages.

Nu krijgen we zicht op Mauvages, ons eindpunt van deze wandeling. De kleine 2 kilometer die ons nog scheiden van het startpunt deze morgen hebben we snel achter ons. Bij het lavoir aan het begin van het dorp kunnen we onze schoenen goed schoonmaken en ontdoen van de vette kleigrond die als een dikke laag onder de schoenzolen is blijven plakken. Nog even doorlopen en we staat weer op het pleintje voor de Romaanse kerk.

Mauvages - Lavoir
KAARTEN

- TopoKaart IGN 1:25 000, 3216O Gondrecourt-Le-Château
- Wandeling uitgezet in eigen beheer