DAGWANDELING ST.AUBIN-SUR-AIRE 1

Korte karakteristiek

St. Aubin-sur-Aire
Ongeveer 19 km.
Het is een rondgaande wandeling van ongeveer 19 kilometer ten zuiden van de RN4. De route loopt zuidwaarts door het bos naar Oey. Vandaar door de velden naar Chennevières om via het Bois Laval af te dalen naar Vaux-la-Petite. Klimmen naar het Bois Charvois en in noordoostelijke richting tot voorbij het Croix St. Gengoult naar de verharde weg. Hier in noordwestelijke richting door het bos La Voirine tot aan de RN4 terug naar St. Aubin-sur-Aire.

ROUTEBESCHRIJVING

We starten vanuit het centrum van St. Aubin-sur-Aire, waar de D12 en D156 elkaar kruisen en lopen zuidwaarts de D156 op in de richting van Oey. Het is even klimmen om onder de RN4 door het dorp te verlaten. Na ongeveer 1,5 kilometer komen we bij een gasverdeelstation, dat gelegen is op een splitsing. Hier slaan we af in zuidoostelijke richting en volgen we de asfaltweg, die loopt naar Vaux-la-Grande. Rechts en links van ons hebben we zicht op het glooiende landschap, waar bossen en landbouwpercelen elkaar afwisselen. We lopen voorbij het bos en nemen meteen de onverharde weg achter het bos naar rechts langs de bosrand. Het bos staat op de kaart vermeld met La Roue. Dit pad volgend kijken we naar links in de vallei, waar onder ons het gehucht Vaux-le-Grande ligt, een kleine verzameling van huizen, schuren en een kerk.

Na goed een kilometer gaat het pad naar rechts het bos in. Overal liggen nog bomen geveld door de zware storm die hier op 26 december 1999 raasde. Het is nog steeds een chaos. Hier is het even opletten dat we de goede route naar Oey niet uit het oog verliezen. Na goed 300 meter het pad in westelijke richting nemen en niet terugdraaien naar het noorden!! We verlaten het bos en krijgen zicht op het gehucht Oey. Het kerkhof ligt aan onze rechterhand even voordat we bij de bebouwing komen. Bij de kerk gaan we links de D189 op naar Chennevières. We laten de huizen achterons en komen voorbij een wegkruis. Daar waar de asfaltweg een bocht naar rechts maakt, nemen we het pad dat omhooglopend het dal verlaat en door akkers en langs bebossing de afkorting vormt naar Chennevières.

Bois La Roue
We dalen af naar Chennevières. Het is een lintbebouwing van troosteloze huizen en schuren in een nauw gedeelte van het dal. De kerk ligt rechts van de route en buiten het dorp is een monument voor de gevallenen van de beide wereldoorlogen. Ook staat hier even verderop een wegkruis. We nemen er de veldweg naar links, die voorbij een grote schuur loopt en klimmen uit het dal naar het Bois Laval. We volgen het pad naar rechtsdat het bos ingaat. Na goed 500 meter opnieuw naar rechts.

Als we voorbij de open vlakte komen, dalen we steil af naar Vaux-la-Petite en passeren een kruis en komen nu achter de kerk uit, waar een trooseloos kerkhof de laatste rustplaats vormt van inwoners van dit gehucht. Bij de dorpsbron volgen eerst de D170 in de richting van Boviolles om meteen over de brug van een "petit ruisseau" de onverharde weg te nemen die ons vanuit het beekdal naar een hoogte van 350 meter zal brengen. Het is een hele klim en die doet een aanslag op de conditie. Achterom kijkend ligt Vaux-la-Petite. We slaan links af door het bos en lopen door tot we aan het open veld komen. Een goed herkenningspunt is hier de geel-rode markeringspaal van France-Telecom. Je moet hier in noordoostelijke richting verder, maar het is beter linksom langs de bosrand te lopen en niet linea-recta het akkerland over te steken.

© L.A.W.V.VIA-VIA

De passage langs het Bois Charvois is echter ook moeizaam. De zware steenachtige kleibodem maakt het lopen zwaar en moeizaam. Op de onverharde weg loopt het een stuk makkelijker. Nog steeds gaat het noordoostwaarts en stijgen we over een soort heuvelrug tot 380 meter. Links hebben we zicht op het dal met daarin Vaux-la-Grande en rechts van ons Méligny-le-Petit met zicht op het Bois Bermont en Méligny-le-Grand. Hier ligt aan de horizon op een heuvel een communicatie toren van France-Telecom.

Zo komen we bij het Croix St. Gengoult. Er staat een calvaire die de herinnering oproept aan een plaatselijke heilige St. Gengoult, die in de 8e eeuw hier in deze streek geleefd zou hebben. Het is een markant punt in het landschap. We blijven het pad in noordoostelijke richting volgen en houden zicht op Méligny-le-Grand tot aan de verharde weg van Méligny-le-Grand naar Saulx-en Barrois. Hier slaan we af naar links en laten het Bois La Voirinne letterlijk links liggen.

Croix St. Gengoult
Daar waar de verharding afbuigt naar rechts nemen we het pad rechtdoor, eerst nog even de bosrand volgend. Door het bos krijgen we zicht op de D170 de weg van Vaux-la-Grande naar Saulx-en Barrois. Ook deze secundaire weg steken we over. Nog even wordt St. Aubin-sur-Aire aan ons gezichtsveld onttrokken, maar als we de bomen acher ons laten, dalen we af naar de RN4 met aan de overzijde ons vertrekpunt. Even nog langs de RN4 en dan komen we onder de brug door terug in St. Aubin-sur-Aire.

KAARTEN

- TopoKaart IGN 1:25 000, 3215O Tréveray
- Wandeling uitgezet in eigen beheer