DER AHRSTEIG - DAG 3

Korte karakteristiek

Parkeerplaats Hotel Zum Wiesengrund
Ongeveer 14 km
Deze dagetappe vertrekt vanaf Hotel Zur Wiesengrund en voert langs de Eichenbacher Kapelle over de hoogvlakte Mertesnück en door het Eichenbacher Forst omlaag naar het Dreisbachtal. We steken de L73 en de Ahr over bij het buurtschap Streitenau. Van hier volgt een pittige klim naar een spectaculair traject van de Ahrsteig. Hoog boven het Ahrtal voert de route over rotspartijen en langs de steile zandsteenformaties van de Schulder Hardt naar het dorpje Schuld. Vanuit Schuld volgen we de Ahr op de westoever en volgen we het pad over de rotsformatie Spieler Ley met zicht op het Ahrtal. Nog een klim in het dal van de Holzseifenbach om dan vanaf Im Holzer Wald door bos en wei af te dalen en langs de Ahr het dorpje Insul te bereiken, eindpunt van deze etappe.

ROUTEBESCHRIJVING

Vertrekpunt voor deze derde dagetappe van de Ahrsteig is het kleine dorpje Eichenbach, ver van de bewoonde wereld gelegen in een zijdal van de Ahr aan de bovenloop van de nog jonge Eichenbach en ingesloten door een uitgestrekt bosgebied. Er staan slechts een tiental huizen, het Landgasthaus Zum Wiesengrund, monument voor de gevallenen tijdens WOI en WOII en een kapelletje. Tot aan het einde van de 18e eeuw maakt het gehucht deel uit van het Hertogdom Arenberg en wordt in 1794 tijdens de Franse Revolutie door Napoleontische troepen bezet. Na het Congres van Wenen (1815) wordt het gebied toegewezen aan het Koninkrijk Pruissen en maakt nu deel uit van de Gemeente Adenau in het Bundesland Rheinland-Pfalz. Een onopvallende plek op de kaart of het moet zijn dat de vrijgezelle Bläke Fritz (1840-1934) hier anders zou over denkt. Zijn eigenlijke naam is Friederich Braun, die in Eichenbach gewoond heeft en als ketellapper met zijn soldeergereedschap door de Eifel trekt om dakgoten te repareren, maar ook lekke kookketels. Hij soldeerde een “Blak” op de gaatjes en hieraan dankt hij zijn naam als “Bläker”. Zo wordt hij bekend als de bonte hond in de wijde omtrek en zijn slagvaardigheid en humor maken hem bekend ver over de grenzen van de Eifel.

© L.A.W.V.VIA-VIA
Eichenbach - Skulptuur Bläke Fritz                            Eichenbach - Monument WOI en WOII
Onze route start vanaf Landgasthaus Zum Wiesengrund en verloopt meteen achter het informatiebord met de verschillende fietsrouten over het asfalt omhoog in oostelijke richting. Na enkele tientallen meters zijn we bij de boven Eichenbach gelegen kleine Nothelferkapelle. Het kerkje is gebouwd tussen 1937 en 1941 en in de jaren 2002-2003 volledig gerestaureerd. In de kapel zien we midden in het koor een beeldenreliëf uit 1626 met in het midden de Kruisiging van Christus met Maria en Johannes en eromheen in kleine nissen veertien “Helpers in nood”, oorspronkelijk afkomstig uit de kapel van Massholder, gelegen aan de monding van de Eichenbach in de Ahr. Het zijn heiligen die in vroegere tijden werden aangeroepen om bijstand als nood en gevaar, zoals de pest, de mensen bedreigden. St. Elisabeth, St. Hedwig, St. Hubertus en St. Michael vinden we op de glasvensters in de kapel. Voorbij het kapelletje houden we even links aan om dan in de scherpe bocht rechtuit het bospad te volgen. De route voert ons slingerend tussen dennenbossen en weilanden door zonder veel stijging of daling. Naar rechts krijgen we de hellende weiden van Mertesrück en naar links opent zich het diepe Dreisbachtal. Voor het bos gaat wijst de markering van de Ahrsteig ons naar rechts en via een grashelling komen we aan een asfaltweggetje. Hier verwijst een infobord rechts naar een tweetal pauzeplekken: Oswalterplatz en een schuilhut met uitzicht op Wershofen en het Dreisbachtal. Wij houden hier links aan en komen in het dichte woud van de Eichenbacher Berg. De onderbegroeiing bestaat hoofdzakelijk uit een dikke moslaag.

Ahrsteig - Op weg in het Eichenbacher Forst
Het pad daalt een weinig en we houden koers door het grote aantal logos van de Ahrsteig dat op de boomstammen is geverfd. Zo komen we in een dicht loofbos waar de route in een S-bocht afbuigt en we naar rechts zicht krijgen op de huizen van het direct aan de Ahr gelegen dorpje Fuchshofen. Opnieuw bij een S-bocht aangekomen verloopt het traject van de Ahrsteig naar links langs rotsformaties en dalen we af in de kloof van het Dreisbachtal tot bijna op het niveau van de Dreisbach. Dit riviertje ontspringt in het bosgebied ten noorden van de eerder beklommen Hühnerberg bij Lommersdorf op een hoogte van 507 meter en stroomt oostwaarts onder Wershofen door om bij Fuchshofen in de Ahr uit te monden, waarbij het riviertje over een lengte van 10 kilometer 251 meter aan hoogte verliest. Rechts van ons passeren we in de beboste steile helling van de Eichenbacher Berg de voor onbevoegde niet toegankelijke tunnelopening van het nu overwoekerde voormalige spoorbaantraject van de Obere Ahrtalbahn die in 1973 is opgeheven. We blijven rechts langs de Dreisbach tot we op de L74 uitkomen. Naar rechts komen we even verderop op de drukke L73, waar we naar links de oude stenen brug over de Ahr oversteken en dan meteen in het gehucht Streitenau naar rechts aan een pittige klim beginnen.

Ahrsteig - Steile passage in de Schulder Hardt
We zien dat hier de markering van de Ahrsteig samengaat met die van de oudere Ahrtalweg. Na de scherpe bocht naar links is het voortdurend klimmen en dalen door het bos, dat nu eens uit dennen en dan weer uit loofbomen bestaat met voortdurend de drukke L73 onder ons. Het traject dat we nu voor ons hebben wordt nog spectaculairder. Het smalle pad van de Ahrsteig is zo nu en dan alpien en leidt ons over en langs steile rotsformaties en zandsteenwanden van de Schulder Hardt met zicht op de onder ons meanderende Ahr. De route, die hier ook als “Jägerpfad” vermeld staat, is hier op enkele plekken voorzien van verankerde staalkabels voor de veiligheid van de wandelaars. Het blijft dus opletten bij het steeds weer klimmen en dalen. Bij de laatste rotsformaties, de Bubenlay, vinden we ook de blauw-gele markeringen van het Geopfad, dat in de omgeving van Schuld langs een aantal plaatsen voert met informatie over de ontstaansgeschiedenis van het Ahrdal. Nu wordt het pad breder en dalen we naar rechts af tot we de bebouwing van Schuld bereiken. Hier komen we aan de Pfarrkirche St. Gertrud, die teruggaat tot het midden van de 13e eeuw. Al in de Vroeg-Frankische tijd wordt er hier in de bocht van de Ahr op deze heuvel een kapel gebouwd die later wijkt voor een Romaans kerkje met een vierkanten toren, zoals ook nu nog. In de loop der tijd zijn er aanpassingen en restauraties. Plannen van voor 1900 voor nieuwbouw worden pas na WOI gerealiseerd naar een ontwerp van Architect Joseph Mockenhaupt en op 19 oktober 1944 wordt de kerk verwoest bij een geallieerd bombardement waarbij alleen de toren en het koor gespaard blijven. Het huidige kerkgebouw stamt uit de periode 1972-1974 naar een ontwerp van de Architect Peter von Stipelen.

Schuld mit Pfarrkirche St. Gertrud van Paul Pützhofen-Hambüchen(1879-1939)
Voorbij de Pfarrkirche St. Gertrud staan we aan de Hauptstrasse midden in het centrum van het Ahrdorpje Schuld, dat voor het eerst opduikt in de Reifferscheider Urkunde uit het jaar 975, waarin gesproken wordt over de grens tussen de Pfarrei Reifferscheid en die van Schuld. Toch wijzen archeologische vondsten van een Romeinse boerderij in 1964 uit dat hier al ten tijde van de Romeinen een nederzetting moet zijn geweest. Een volgende bron een akte van het Schulder Hochgericht uit 1368 waarin melding wordt gemaakt van de “Vier Honschaften“ van Schuld, waartoe ook Dümpelfeld, Insul en Niederadenau behoren. Schuld is hiervan het bestuurs- en rechtscentrum. Het begrip “Honschaften“ stamt uit de Frankische tijd en je mag dan ook aannemen dat het dorp al in de 7e en 8e eeuw bestaan moet hebben. Schuld behoort dan tot het Graafschap Nürburg en komt later onder Kur-Kölnisch Aartsbisschoppelijk gezag. In 1791 bepalen de inwoners van Schuld een eigen gemeenteverordening met rechten en plichten en het maakt nu deel uit van de Gemeente Adenau.

Op de Hauptstrasse volgen we het trottoir 150 meter naar links om dan na de brug over de Ahr rechtsaf de Ahrstrasse in te slaan. We komen hier langs de reconstructie van de oude oliemolen, die door het hoogwater van 1804 volledig is verwoest en nu weer werkzaam is. De waterloop van de Ahr blijven we volgen langs de bebouwing tot we na het laatste huis aan de Ahrstrasse aan een klim beginnen en het dorp achter ons laten. Het asfalt gaan over in een onverharde weg die ons het bos in brengt. We laten de Ahr aan de rechterzijde onder ons. Bij de kruising met nog enkele vakantiehuisjes wandelen we naar rechts. Het bospad verloopt nog enigszins vlak, maar na het oversteken van een klein stroompje in een beukenbos beginnen we naar rechts aan een pittige klim die ons naar een eerste uitzichtpunt over Schuld en de Ahr brengt. Het pad wordt smaller en steiler en leidt langs de rotsformatie Spieler Ley met opnieuw een weids panorama over het Ahrtal en Schuld. Nu pas is duidelijk welk een hoogteverschil we hebben overwonnen. Dan volgt de steile afdaling, die ons zigzaggend op een lager niveau brengt. Oppassen dus! We komen langs een schuilhut en dalen af tot we op het asfalt komen. We komen nu in het gebied waar ooit van de 2e tot de 4e eeuw een Romeinse nederzetting met een Villa gestaan heeft.

© L.A.W.V.VIA-VIA
Schuld - Opgravingen Romeinse Villa Rustica (1964)
Na enkele kleine pogingen in 1906 en 1912 wordt hier in Schuld in 1964 een serieus archeologisch onderzoek gestart naar de inmiddels overwoekerde resten van wat eens een grote Romeinse Villa moet zijn geweest. Door archeologen uit Keulen en Koblenz worden door systematische opgravingen fundamenten, dakpannen, rookkanalen, verwarmingskanalen, waterleidingen, oeroud stucwerk en delen van een mozaïekvloer blootgelegd. Hier is sprake van een uitgestrekt en rijk herenhuis met verwarmd badhuis en niet minder dan zes kamers. Ook vondsten van glas en overal verschillende keramische scherven, fragmenten van olie- en wijnkruiken, bekers, borden, schalen en voorraadpotten. Aan het einde van de 4e eeuw vertrekken de Romeinen uit deze streek en raakte de Villa in verval en wordt overwoekerd. Pas later vestigen de Franken zich in deze streek, waar ze in nederzettingen gaan wonen in hun vakwerkhuizen. Als we nu op deze dagwandeling van de Ahrsteig hier voorbij wandelen, is van dit alles niets meer te zien. De resten zijn niet meer te bezichtigen, omdat ze overwoekerd en ontoegankelijk zijn. Alleen een informatiebord verwijst naar het ontstaan, de bloeitijd en de ondergang van deze historische plek.

Insul - Stenen boogbrug (1910) over de Ahr
De route verloopt door het open landschap in de richting van de Ahr. Aangekomen bij de wegwijzer slaan we linksaf en vervolgen we het onverharde pad, dat geleidelijk klimt in de richting van het bos. Het is de laatste stijging voor we de Holzseifenbach oversteken en in oostelijke richting door het gebied Im Holzer Wald. Dan dalen we stevig af tot we aan een open weidegebied komen waar de route ons rechtsom leidt en we zien dat de Ahr hier zich voor even in tweeën splitst. Verderop komen deze stroompjes weer samen en verloopt de Ahr langs een steile loodrechte rotsformatie. Onze route voert nu direct langs de oever van de Ahr naar het eindpunt van deze dagwandeling. De eerste huizen van Insul komen in zicht en door de Überdorferstrasse komen me aan de Brückenstrasse bij de brug over de Ahr. Deze stenen monumentale boogbrug is gebouwd na de hoogwater catastrofe op 12-13 juni 1910. Hier is het eindpunt.

DAG 4
Traject: Insul - Sierscheid - Liers - Lind 13 Km

Deze dagwandelingen zijn met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Maar ten aanzien van wijzigingen of onvolledigheden in de tekst kan geen aansprakelijkheid worden aanvaard. We hebben gebruik gemaakt van de routebeschrijvingen zoals deze zijn opgenomen in de Wanderführer Ahrsteig - Von Blankenheim nach Sinzig van Hans-Peter Pracht, een uitgave van het J.P. Bachem Verlag. Voor de topografische kaarten hebben we kaarten 1:25.000 van de Eifelverein gekozen.

Charles Aerssens

KAARTEN

- Wanderkarte Eifelverein 1:25 000, NR.12 Blankenheim - Oberes Ahrtal
- Wanderkarte Eifelverein 1:25 000, NR.09 Schuld - Sinzig - Das Ahrtal

GIDSEN:

- Wanderführer Ahrsteig, Hans-Peter Pracht, Von Blankenheim nach Sinzig, ISBN 978-3-7616-2375-6
- Wanderparadies AhrSteig - Von Blankenheim bis Sinzig, Olaf Goebel, ISBN 978-3-942779-19-7
- Wanderführer AhrSteig - Rotweinwanderweg, Hans-Joachim Schneider, ISBN 978-3-7701-8034-9