DER AHRSTEIG - DAG 4

Korte karakteristiek

Parkeerplaats Brückenstrasse Insul
Ongeveer 13 km
Deze dagetappe vertrekt vanuit Insul en voert ons vanuit het dal van de Ahr langs de Sierscheider Bach en de flanken van de 426 meter hoge Dümpelhardt omhoog naar Sierscheid. Vandaar over de top van de Dümpelhardt. Door dennenbossen en loofbossen met soms steile afdalingen bereiken we het Liersbachtal bij het idyllisch gelegen kerkhof van Liers aan de K28. Nu volgt de route de steile hellingen van de Liersernück noordwaarts waar dennenbossen en loofbossen met eiken en beuken elkaar afwisselen. Door het weidelandschap bereiken we de Linder Höhe en het eindpunt in het dorpje Lind.

ROUTEBESCHRIJVING

Voor deze dagwandeling vertrekken we vanaf de parkeerplaats aan de Brückenstrasse in het centrum van Insul. Dit dorpje aan de Ahr wordt in het jaar 1269 voor het eerst in een oorkonde vermeld als “Oensel supra Aram“ en behoort in de 12e eeuw tot het Graafschap Are. Het komt in het midden van de 13ee eeuw in bezit van het Kurfürstentum Köln en valt administratief onder het Amt Nürburg. Na het Congres van Wenen in 1815 wordt het een Pruisische Gemeente in de Kreis Adenau. Kerkelijk gezien valt Insul al in de 10e eeuw onder de Parochie Schuld en heeft vanaf 1631 een kapel, die in 1882 wordt afgebroken en vervangen door een zaalkerkje, dat aan de H. Rochus en H. Sebastiaan is toegewijd. In het dorpje zijn nog enkele vakwerkboerderijen en vakwerkhuizen uit vroegere tijden behouden gebleven. Vanaf de stenen monumentale boogbrug over de Ahr, gebouwd na de hoogwater catastrofe op 12-13 juni 1910, volgen we de Brückenstrasse in noordelijke richting tot we de laatste huizen van Insul achter ons laten. Hier in de bocht van de K20, Am Schweissberg pikken we de markering van de Ahrsteig op en slaan rechtsaf. Er wacht ons een lichte klim, die ons in een lange bocht naar links steeds meer hoogte laat winnen.

Insul - Onderweg naar Sierscheid
Rechts van ons hebben we zicht op het brede dal van de Ahr, waar we even zicht hebben op de Hahnensteiner Mühle, een watermolen die al in het jaar 1556 wordt vermeld en dan al een van de belangrijkste watermolens van het Kurfürstentum Köln en Amt Nürburg is. In 1669 is de watermolen zwaar beschadigd en moet worden hersteld. Zo wordt in 1729 de huidige watermolen gebouwd, wat terug te vinden is in het jaartal boven de stenen deurboog. In 1788 wordt de “Hahnensteiner Pitter“ als pachter genoemd en in de 19e eeuw komt de watermolen in bezit van de Familie Stappen die Mühle als de toenmalige molenaar naar Amerika emigreert. De laatste molenaar is Peter Stappen die in 1984 de watermolen stillegt. Afwisselend voert de route ons nu door loof- en dennenbos. We klimmen langs de Sierscheider Bach omhoog tot het pad een scherpe bocht naar rechts maakt. In tegengestelde richting gaat de route bijna vlak verder langs de helling oostwaarts tot we weer stijgen en door een beukenbos komen. De flanken worden rotsachtig. Op de volgende splitsing gaan we naar links en volgen het graspad langs de helling van de 426 meter hoge Dümpelhardt tot we uit het bos komen en voor ons zicht krijgen op de eerste huizen van het dorpje Sierscheid.

De route verloopt door het open landschap in de richting van de Ahr. Aangekomen bij de wegwijzer slaan we linksaf en vervolgen we het onverharde pad, dat geleidelijk klimt in de richting van het bos. Het is de laatste stijging voor we de Holzseifenbach oversteken en in oostelijke richting door het gebied Im Holzer Wald. Dan dalen we stevig af tot we aan een open weidegebied komen waar de route ons rechtsom leidt en we zien dat de Ahr hier zich voor even in tweeën splitst. Verderop komen deze stroompjes weer samen en verloopt de Ahr langs een steile loodrechte rotsformatie. Onze route voert nu direct langs de oever van de Ahr naar het eindpunt van deze dagwandeling. De eerste huizen van Insul komen in zicht en door de Überdorferstrasse komen me aan de Brückenstrasse bij de brug over de Ahr. Deze stenen monumentale boogbrug is gebouwd na de hoogwater catastrofe op 12-13 juni 1910. Hier is het eindpunt.

Zicht op Sierscheid met Kapel H. Maternus
Nog een kort klimmetje en we zijn in Sierscheid. Dit dorpje ligt omgeven door weiden en akkers op een hoogte van 400 meter in een natuurlijke kom. Het wordt voor het eerst vermeld in een oorkonde uit 1290 als bezit van het Kurfürstentum Köln en Amt Nürburg. Maar de Johannieter Commanderij van Adenau heeft ook zeggingsschap over deze hoogvlakte van Sierscheid. Dit zien we terug in het wapen van Sierscheid met zilveren bisschopsstaf en rood Johanniter- of Maltezerkruis. Op 27 februari 1772 verkoopt Sierscheid een groot deel van het aangrenzende bosgebied wegens geldgebrek met toestemming van het Kurfürstentum Köln en Amt Nürburg. Als de Fransen in 1794 het gebied ten westen van de Rijn in bezit nemen, komt er een einde aan de macht van het Kurfürstentum Köln en Amt Nürburg. Sierscheid valt vanaf dan onder het Kanton Adenau en later Kreis Adenau. We komen nu direct op de kleine parkeerplaats bij de in 1730 gebouwde St. Maternus Kapel, een eenvoudig zaalkerkje met een onregelmatig koor. De kapel is enkele keren gerenoveerd en aangepast. Het huidige Neo-Barokke altaar uit 1928 is hier in 1972 geplaatst ter vervanging van het voormalige door houtworm aangetaste Barok altaar. De beide glas-in-lood vensters uit 1964 zijn afkomstig van de Firma Brenner uit Bad Neuenahr en beelden links de geboorte, doop en kruisiging van Christus uit en rechts zijn verrijzenis, hemelvaart en neerdaling van de H. Geest uit. Verder vinden we er beelden van de H. Stanislaus, H. Maternus, H. Jozef en H. Maria met kindje Jezus. De kerkklok met het inschrift “Stanislaus, Maternus, 1734“stamt nog uit de allereerste bouwperiode.

De wegwijzer leidt de route van de Ahrsteig naar rechts en we volgen kort het asfalt tot we op de T- splitsing naar links afslaan. Het weggetje klimt en hebben naar het westen een fraai uitzicht op Sierscheid met zijn vakwerkhuizen omgeven door weilanden en bossen. Verder weg aan de horizon zien we de vulkaankegel Aremberg. We buigen voor het bosje af naar rechts en verlaten het asfalt om over een graspad verder te wandelen. Aangekomen bij een perceel met fruitbomen gaat de route naar links en klimmen nog steeds tot we de top van de Dümpelhardt met een hoogt van 426 meter bereiken met zijn twee zendmasten. Hier staat een bank en we zien er een gedachteniskruis staan. Dat kruis houdt de herinnering levend aan Joh. Peter Blindert(1898-1944) die bij een luchtaanval op 4 november 1944 is omgekomen. Vanaf hier daalt de route geleidelijk door het open landschap tot we op een T-.splitsing komen, waar we naar links afslaan. Verderop leidt de markering van de Ahrsteig ons naar rechts en we rechtuit een graspad volgen. Als de route ons door het bos leidt, volgt door het bos een steile afdaling. Het laatste stuk is zelfs voorzien met houten treden. Eenmaal op het onverharde pad gaan we naar rechts. Het bospad volgend blijft de markering van de Ahrsteig steeds in beeld. Het is opletten om op de verschillende wegsplitsingen de juiste route te kiezen, Dennenbossen en loofbossen wisselen elkaar af. In de buurt van het dorpje Liers wordt het pad smal en moeten we achter elkaar lopend steil afdalen door het loofbos. Rechts van ons krijgen we zicht op het dal van de Liersbach. Zo komen we opnieuw in een steile afdaling aan het idyllisch gelegen kerkhof van Liers. Daar bereiken we het asfalt van de K28.

Op weg naar Liers
Op de K28 gaat de route even naar links over de Liersbach. Dit 15 kilometer lange beekje mondt even verderop in het dorpje Liers uit in de Ahr. Na goed 100 meter slaan we rechtsaf tussen de weilanden door tot aan het bankje. Achter dit bankje begint een zeer steile klim over een smal pad met houten treden in de helling tot we op een breed bospad uitkomen. Hier wandelen we naar rechts met zicht op het dal van de Liersbach en het dorpje Liers. Liers zelf is een buurtschap met nog enkele oude vakwerkhuizen dat onder Hönningen valt. Hier vinden we de in 1635 gebouwde Kapel St. Bartholomeus met altaar uit de tweede helft van de 17e eeuw. De apostel Bartholomeus is beschermheilige van de wijnbouwers, mijnwerkers en handwerkers. We zien zal we veel hoogte hebben gewonnen. Toch geeft het routeprofiel aan dat we nog meer moeten klimmen. In totaal moet er een hoogteverschil van 244 meter worden overwonnen. Met een bocht naar links laten we Liers onder ons liggen. Er volgen verschillende S-bochten langs de hellingen van de Liersernück en we blijven klimmen tot we in meer open terrein komen. We passeren een oud wegkruis en hebben naar het oosten zicht op het in het Ahrdal gelegen Hönningen. Ooit is hier een Frankische nederzetting geweest en sinds de 7e eeuw is het in bezit van de Abdij St. Arnulfus uit Metz. In 1084 gaat het over aan het Stift St. Cunibertus in Keulen en maakt tot 1246 deel uit van het Graafschap Are en daarna van het Kurfürstentum Köln en Amt Altenahr. De rechten van Hönningen komen in 1494 toe aan de Johannieter Commanderij van Adenau, die hier meer dan 300 jaar zeggingsschap hebben. Uit Hönningen stamt het adellijke geslacht Hoyningen-Huene, dat voor het eerst vermeld wordt in een oorkonde uit 1176.

Lind - An der Wingertsheck
De route gaat noordwaarts waar dennenbossen en loofbossen met eiken en beuken elkaar afwisselen. Naarmate we dichter naar Lind komen wordt het landschap opener en gaat de route deels tussen weidelanden door. Nu en dan hebben we prachtige vergezichten over het glooiend landschap van de Eifel. Opvallend zijn de palen langs de weg met bovenaan trossen stro. Wat hiervan de betekenis is, blijft ons onduidelijk. We merken dat we weer eens dalen, maar houden voor ons zicht op het plateau waarop het dorpje Lind moet liggen. Zo passeren we een Mariabeeld aan een boom en Als we voor ons zicht krijgen op een boerderij wijst ons de Ahrsteig naar links. Door het bos komen we in een open weidelandschap tot we op een halfverharde weg stuiten. Hier even naar links en dan rechtsaf en pittige helling op tussen de weilanden door. Zo komen we aan de K29, waar het onverharde pad naar rechts ons in de richting van het dorpje Lind leidt, het eindpunt van onze dagetappe. Over het asfalt van de K29 bereiken we aan de Hauptstrasse de eerst huizen van Lind. Hier slaan we naar rechts de Hochkreuzstrasse in tot we op de parkeerplaats het eindpunt bereiken.

© L.A.W.V.VIA-VIA

DAG 5
Traject: Lind - Kreuzberg - Altenahr - Rech - Dernau 20 Km

Deze dagwandelingen zijn met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Maar ten aanzien van wijzigingen of onvolledigheden in de tekst kan geen aansprakelijkheid worden aanvaard. We hebben gebruik gemaakt van de routebeschrijvingen zoals deze zijn opgenomen in de Wanderführer Ahrsteig - Von Blankenheim nach Sinzig van Hans-Peter Pracht, een uitgave van het J.P. Bachem Verlag. Voor de topografische kaarten hebben we kaarten 1:25.000 van de Eifelverein gekozen.

Charles Aerssens

KAARTEN

- Wanderkarte Eifelverein 1:25 000, NR.12 Blankenheim - Oberes Ahrtal
- Wanderkarte Eifelverein 1:25 000, NR.09 Schuld - Sinzig - Das Ahrtal

GIDSEN:

- Wanderführer Ahrsteig, Hans-Peter Pracht, Von Blankenheim nach Sinzig, ISBN 978-3-7616-2375-6
- Wanderparadies AhrSteig - Von Blankenheim bis Sinzig, Olaf Goebel, ISBN 978-3-942779-19-7
- Wanderführer AhrSteig - Rotweinwanderweg, Hans-Joachim Schneider, ISBN 978-3-7701-8034-9