TRANSARDENSE ROUTE 1
Traject La Roche-en-Ardenne - Sprimont 26 Km

Cens - vervallen bakhuis

De Transardense route die de Ardennen van noord naar zuid doorkruist, verbindt de valleien van de Ourthe, de Lesse, de L'homme en de Semois met elkaar, wat regelmatig tot flink klimmen en dalen leidt en mooie panorama's biedt. De totale Transardense route is ongeveer 160 km lang en kan in 7 dagen worden belopen. Je steekt de Ardennen dwars over, met pittige klimmetjes in uitgestrekte bossen. Het is een gebied vol afwisseling.

De Ardennen immers zijn een geologisch oud gebergte. Miljoenen jaren geleden werd het landschap verschillende malen verwoest en opnieuw gevormd door de werking van vele tientallen vulkanen. Moeder Aarde heeft hier met haar onnavolgbare grillen een schitterend stukje natuur gecreëerd. De Ardense wouden bestonden oorspronkelijk uit eiken en beuken. Die beslaan tegenwoordig nog slechts zo'n 17 % van het gebied: naaldbomen, massaal aangeplant in de Pruisische tijd, zijn nu in de meerderheid.

Met wit-gele markering. Het totale traject met La Roche-en-Ardenne als vertrekpunt loopt via Sprimont (25 km) - St. Hubert (23 km) - Nassogne (24 km) - Mirwart (18 km) - Daverdisse (23 km) - Carlsbourg (27 km) - Bouillon (17 km). Deze tocht doet je eens te meer beseffen dat je niet ver hoeft te 'reizen' om een prachtige natuur te ontdekken.

TRAJECT 1

LA ROCHE-EN ARDENNE - HIVES - CENS - WYOMPONT - ROUMONT - SPRIMONT (26km)

La Roche-en-Ardennes
Startpunt van de Transardense route is La Roche-en-Ardenne, een stadje van nauwelijks 2000 inwoners gelegen aan een meander van de Ourthe, zo'n 220 meter boven de zee. Valkenburg aan de Ourthe! Rond 1875 wees de Nederlandse predikant Marie Adrien Perk en zijn jong gestorven zoon Jacques Perk de weg naar La Roche. Voor Jacques Perk is dit de plek, die zijn dichterader in juli 1880 definitief opende dankzij de toevallige ontmoeting in Hotel des Ardennes met Mathilde Thomas. Aan haar wijdde hij een sonnetcyclus die hem onsterfelijk maakte in de Nederlandse Literatuur. De Stèle Perk, een onvergankelijke brok graniet in de berm van de Avenue du Hadja is nog steeds een "Hommage au poète néerlandais".

Vertrekkend vanaf Place du Bronze in zuidelijke richting, slaan we linksaf de asfaltweg naar Hives in en volgen de geel-witte markering met de Ruisseau de Bronze aan de rechterhand. Waar het weggetje naar Hives begint te klimmen rechtsaf in de richting van de camping, dan links aanhouden achter de camping door. Het is een vrij steile beklimming zo aan het begin van de route, net even buiten La Roche-en-Ardenne. De klim doet meteen een aanslag op de conditie. De weg gaat over in een pad door een sparrenbos en loopt onder de hoogspanningsleidingen door. We merken dat we ons in hartje Ardennen bevinden: diepe dalen met een riviertje en vanuit de vallei steil klimmen om op de hoogvlakten te komen. Zo komen we op de hoogvlakte.

[IMAGE]

Op het punt waar meerdere bospaden kruisen volgen we de geel-witte markering, diagonaal rechts. Het bos verlatend wandelen we vanaf het hoogste punt over een landweggetje afwisselend tussen akkers en weiden tot in Hives. In de 19e eeuw werden hier zowat alle bossen gerooid als grondstof voor de leerlooierijen. Nu zijn de bossen vervangen door monotone sparrenakkers. Via dit glooiend landschap met weilanden en bossen bereiken we de splitsing met wegkruis in Hives. De Chapelle des trois Vierges was tot 1586 parochiekerk. We lopen niet door het gehucht zelf maar naar rechts en laten de aankondiging van het plaatselijk café links liggen. Het gaat naar het gehucht Lavaux, dat uit enkele grote, oude boerderijen bestaat. We volgen het asfalt naar rechts en vervolgens linksaf tegenover nr. 60 een geasfalteerde landweg in. Deze gaat na een kilometer over in een bospad.

Het pad loopt door het gebied dat op de kaart vermeld staat met La Hestoulle. We krijgen zicht op de weidse Ardeense weilanden met de dorpen Erneuville rechts en Cens links voor ons. Erneuville herbergt enige architectonische bezienswaardigheden, zoals de kerk en pastorie. Het is even opletten om de markering niet uit het oog te verliezen. Zo bereiken we bij een wegkruis de doorgaande weg van Beaulieu naar Erneuville. We steken over en even verderop gaan we rechts bij een tweesprong. Op het tweede kruispunt van smalle asfaltweggetjes, waar ook een in slechte staat verkerend wegkruis staat, gaan we naar links en komen in Cens. De imposante kerk van Cens met de bolvormige klokkentoren wijst erop dat het dorp ooit welvarend was. In de 17e eeuw echter werd het door de pest getroffen. Een bewijs daarvan is ongetwijfeld de gedenksteen vervaardigd uit schiefer, die werd opgericht aan het begin van het gehucht in 1936, precies 300 jaar na de Grote Pest van 1636. Het opschrift in het Latijn luidt: 'Van de pest, de honger en de oorlog, bevrijd ons, Heer".

Ooit is Cens een welvarend en dichtbevolkt dorp geweest. Nu zijn een aantal oude woningen met hun schubvormige leisteendaken onbewoond, waardoor het gehucht weliswaar nog een ouderwetse charme uitstraalt.

[IMAGE] We verlaten het dorp, akkers maken plaats voor weiden en bos. We bereiken een plateau en gaan naar rechts. Naast ons kabbelt in de beboste vallei de Ruisseau de Cens die ons een tijdlang vergezelt. Er volgt een steile afdaling naar Wyompont, waar je de Ourthe oversteekt richting Roumont. Aan de voet van de heuvel ligggen de ruines van de Moulin de Trinval. Opvallend is hier een architectonisch detail: het puiraam boven de deur met naar alle waarschijnlijkheid de initialen van de eigenaar. Maar alles maakt een vervallen indruk. Nog even en we bereiken het dorpje Wyompont. De naam (villa aan de pontem) verwijst naar een luxueuze Gallo-Romeinse villa aan de Romeinse heerweg Tongeren-Trier, die hier in 1851 werd opgegraven. Het ging om een luxueuze villa, voorzien van een hypocaustum en rijkelijk versierd met mozaïeken. Tijdens opgravingen werden er onder andere fragmenten van beeldjes, bronzen versieringen en mozaïken gevonden.

Bij een brug over de Ourthe is het aangenaam pauzeren. Over deze oude brug in Wyompont pakken we de markering van de Transardense Route op. De onverharde weg gaat meteen naar rechts langs de weilanden en volgt de nog jonge Ourthe Occidentale stroomopwaarts. De weilanden gaan over in bos en na 2 kilometer zien we bovenons tussen de weilanden door het Chateau de Roumont. Over de oude geplaveide weg, ook wel de Chaussée Marie-Thérèse genoemd leidt de route ons Roumont binnen. Deze weg werd ingewijd in 1770, tijdens het bewind van de keizerin van Oostenrijk. Het was de postweg, die een verbindingsweg tussen Brussel en Wenen vormde en hier de Ourthe Occidentale kruiste via de doorwaadbare plaats bij Berguême en steil omhoog klom naar Roumont. Zo komen we in Roumont.

Wyompont - oude brug over de Ourthe Occidentale
Roumont koestert nog steeds de herinnering aan een Merovingische grafheuvel, geopend in 1912. Men ontdekte er aardewerk, een asurn en een paar koperen voorwerpen. We lopen langs de muren van het voormalige Relais, de herberg Casaquy, nu herschapen in een privékasteel met een mooie binnenplaats. Belangrijk was dit Relais voor koetsen en paarden halverwege de weg Namen en Luxemburg. Langs de kerk en het kerkhof lopen we rechtdoor tot de verharde weg overgaat in een pad dat ons door het Bois de Herbaimont tot aan de doorgaande weg Houffalize-Libramont brengt. Hier naar rechts over de N26 tot voorbij de Barrière Hinck aan de N4. Onder de brug door slaan we links de weg in die naar Sprimont voert, de markering van de Transardense Route volgend. Even voor Sprimont naar links tot aan een beekje bij de bosrand. We volgen naar rechts langs de weilanden de loop van het beekje, dat enkele vijvers vult. De routemarkering is onduidelijk en met de kaart in de hand volgen we de bosrand naar rechts tot we bij het weiland de onverharde weg bereiken die ons laat afdalen in zuidwestelijke richting naar de vallei van de Ourthe. We passeren een camping en de oude Moulin de Wachirock, gebouwd in 1620. We zijn nu in Sprimont, een gehucht van Amberloup, dat samen met Tillet en Lavacherie de gemeente Ste. Ode vormt.

Charles Aerssens

Deze wandeling is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Maar ten aanzien van wijzigingen of onvolledigheden in de tekst kan geen aansprakelijkheid worden aanvaard.