TOUR DU MORVAN DAG 5
Traject Frétoy - Les Brenets - Chateau-Chinon 18 Km

© L.A.W.V.VIA-VIA

Wakker worden met een strak blauwe lucht geeft een prettig gevoel op deze laatste wandeldag. Het kost ons dan ook geen moeite om op dit vroege uur op te staan, koffie te zetten en voorbereidingen te treffen op pad te gaan. Even na 7.30 uur zijn we al in Chateau-Chinon om ons ontbijt in te kopen en één auto te stallen. Op naar Frétoy, waar we de vorige dag de route hebben beëindigd.

Vandaag zijn we met zijn vijven: Bert, Peter, Lorenz, Cors en Charles. Dit betekent ook meer proviand. Gelukkig is er nog voldoende koffie, drank en een baguette extra. Als de auto in de schaduw is geparkeerd, zoeken we een plaatsje om te ontbijten. Een bank is er niet, dus maken we het ons op een andere manier gemakkelijk. Sommigen ontbijten staande. We hebben geen bekijks op dit tijdstip.

In Frétoy nemen we de veldweg naar links. Deze gaat door het bos en tussen enkele open stukken door tot we na 2 km bij La montagne de D294 bereiken. Hier naar rechts en na 100 m verlaten we het asfalt en kiezen opnieuw de veldweg. We dalen af naar l’Huis Vacher. We lopen door tot aan de kerk en gaan linksaf. Ook hier weer een oorlogsgedenkteken. Het gaat door de ‘hoofdstraat’ van Lavault-de Frétoy. Uit het plaatselijk café komt al enig werkvolk, dat hier zeker geen werkbespreking heeft gevoerd. Na de laatste huizen gaat de route naar rechts. We steken de ruisseau de la Rainache over en bereiken de negorij Champeau, waar we verbaasd worden nagekeken. Door het bos omhoog en omlaag naar de Ruisseau de Griveau.

Zo komen we in het Bois de Breugnet. De snelle lopers moeten even worden teruggefloten omdat ze onnauwkeurig met het volgen van de routemarkering zijn omgesprongen. Er is hier een mogelijkheid de Tour du Morvan af te korten in Oostelijke richting! Gelukkig lopen we goed. Hier dalen we door een holle weg af naar Les Brenets, waar we bij de Gîte d’etappe uitkomen. Er heerst hier al enige bedrijvigheid.

Voor ons is het nu echt goed opletten, omdat we hier de eigenlijke route van de Tour du Morvan verlaten en de variant naar Chateau-Chinon moeten kiezen. Als staat goed aan gegeven en we verlaten Les Brenets in westelijke richting. Het wordt tijd om een pauze in te lassen. Een bankje is er opnieuw niet, maar achter de laatste boerenschuur staat een verwaarloosde boerenkar met heuse banken. Die is voor ons! We klimmen op de wagen en maken het ons gemakkelijk. Als we achter ons kijken zien we binnen een bereik van 1 km op een heuveltop van 800 m hoogte, dus een van de hoogste punten on de Morvan, een toren staan met daarop een grote bol. Dit hoog gelegen punt, op de kaart aangeduid als Le Télégraphe, wordt zeker voor telecommunicatie of radar gebruikt en is een geweldig oriëntatiepunt in het landschap.

Als we de rustplaats verlaten, dalen we af door het Forêt de Sanclerge naar het riviertje Le Touron. Deze volgen we stroomafwaarts tot aan een brug. Hier gaan we rechts en vervolgens links klimmend naar Vouchot. We bereiken het asfalt van de D500. De route voert ons door dit gehucht en via een veldweg dalen we opnieuw naar het riviertje Le Touron. Nu steken we het watertje over en volgen de helling in het Forêt Jacob en komt uit op een plek die Le Carrouge heet. De weg naar rechts loopt naar Les Diolots met geweldige buitenverblijven. We krijgen een prachtig zicht op Chateau-Chinon, dat vanhieruit op 4 km afstand op de en westelijk gelegen heuvelrug is gebouwd.

© L.A.W.V.VIA-VIA

Met dit uitzicht pauzeren we opnieuw en gebruiken de lunch. Cors leert hier hoe je een baguette met abrikozenjam eet. Wij hebben dit al een paar dagen geoefend. De rugzakken worden nu echt leeggegeten. We willen met weinig proviand de wandeling afsluiten. Met een stralende zon hoog aan de hemel worden de benen nog eens strekt en de pauze is eigenlijk te kort. Het is opletten hiet even de ogen te sluiten.

Als we opbreken beginnen we echt aan het laatste stukje van onze Tour du Morvan. Nog 4 km resten ons tot in Chateau-Chinon. Maar voor die laatste vermoeiende klim naar ons einddoel van vandaag, dalen we eerst nog naar Les Gorys en passeren grote stapels eikenhout. Dit is het hout dat in vroegere tijden met enorme hoeveelheden naar Parijs werd getransporteerd om er als brandhout te dienen. De riviertjes in de Morvan dienden als transport. Zo ook de Yonne, die we even verderop moesten oversteken.

Bij de brug over de Yonne met zijn oude molen ging het met een korte klim links omhoog, langs een vervallen huis om met de bocht rechts meelopend uit te komen op de verharde weg vanaf de Yonne naar Chateau-Chinon. Het asfalt verlaten we verderop om uiteindelijk over een lang niet bewandelde holle weg met brandnetels in de buitenwijk van Chateau-Chinon uit te komen. Terugkijkend zien we over het dal van de Yonne in de verte de 800 m hoog gelegen Télégraphe met de bolvormige toren, waar we vlak in de buurt een pauze hebben gehouden. Nog even en we zijn bij de auto.

© L.A.W.V.VIA-VIA

Het einddoel van deze Tour du Morvan hebben we bereikt! In 5 dagen we het noordelijk gedeelte van de Tour du Morvan belopen. Van St. Brisson tot naar Chateau-Chinon hebben we de helft van de 220 km lange wandelroute afgelegd. Tijd dus om hiervan na te genieten op een terrasje. Aan het Place Notre-Dame in Chateau-Chinon, de officieuze hoofdstad van de Morvan is naast de oude stadspoort een gezellig terras snel gevonden en kunnen we de drukte goed bekijken. Na een paar pilsjes worden de opmerkingen soms wat vrijmoedig, zeker als dezelfde personen meerdere keren voorbijkomen. Peter weet hier alles van!

Belangstelling voor het museum waar de collectie van staatsgeschenken die François Mitterrand uit verschillende landen ontving, nadat hij als burgemeester van Château-Chinon in 1981 tot president van Frankrijk werd gekozen, hadden we niet. Wel gaan we nog even kijken bij het gemeentehuis. Hier spuit een buitenissige, mechanische fontein van Niki de Saint-Phalle en Jean Tinguely. Gekleurde beeldhouwwerken (hand, gezicht) worden continu in beweging gehouden door stralen water die door oude, overbodig geworden machines worden uitgespuwd.

Als Bert en Lorenz de auto hebben opgehaald in Frétoy, rijden we terug naar Vaux. Hier zetten we de gezelligheid van het terrasje in Chateau-Chinon voort en het blijkt dat ook Cors van deze wandeldag heeft genoten. Voor hem in elk geval een stimulans om in de toekomst de Morvan wat meer te voet te doorkruisen.