Grand Randonée de Pays

Korte karakteristiek

Penne
Ongeveer 34 km.
Deze stevige, lange wandeling vormt het verbindingsstuk tussen de GR46, die vanuit St. Antonin-Noble-Val via Penne naar Bruniquel loopt, en de GR36, die vanuit Albi via Cordes-sur-Ciel in de richting van Najac leidt. De route start in Penne vanuit de Gorges de l’Aveyron en leidt ons over de hoger gelegen delen van het gebied tussen Aveyron en Tarn, waar bossen, vergezichten en open landschap elkaar afwisselen. Eerst loopt de route oostwaarts langs Vaour met zijn oude restanten van de Commanderij van de Tempeliers. Dan even naar het noorden om verderop voor Marnaves met een steile afdaling het riviertje de Cérou te bereiken. Daarna lopen we op hoogte zuidoostwaarts de Cérou volgend richting Cordes-sur-Ciel. Als we de Cérou zijn overgestoken rest ons na Les Cabannes nog een pittige klim om door de Porte des Ormaux het centrum van Cordes-sur-Ciel te bereiken.

ROUTEBESCHRIJVING

Wij starten vanuit Penne. Het bastidestadje met de ruïne van een burcht, die eens machtig boven het dal van de Aveyron heerste, torent hoog boven de rivier uit. Het is een echt vestingdorp dat zich tegen een steile rots schurkt. Buiten het toeristenseizoen zo goed als verlatenen, anders beslist overlopen. Het heeft een bureau voor toerisme en je kunt er overnachten. In en rond Penne zijn er aanwijzingen van menselijke aanwezigheid die teruggaan tot het paléolithicum. Het Middeleeuwse stadje zoals we dat nu bezoeken, ontstaat rond de 10e eeuw als een zogenaamd "Castelnau" in de nabijheid van de burcht van Penne. Tijdens de kruistocht tegen de katharen slaan de heersers van Penne een veelvoud van aanvallen van de kruisvaarders af. In 1223 valt Penne uiteindelijk in handen van Simon de Montfort. Maar Raymond VII, graaf van Toulouse herovert Penne in 1229. Uiteindelijk komt Penne onder de heerschappij van de Franse koningen na het verdrag van Parijs.

Dorpspleintje Penne
De belangrijkste bezienswaardigheid is dan ook de burcht van Penne, strategisch ingeplant op een rots boven de rivier de Aveyron. Voorts is er nog de Église Sainte Catherine in gotische stijl. Onder de kerktoren doorwandelend betreden we dit prachtig bewaard gebleven dorpje, waar klimplanten tegen de gevels zijn vergroeid met de houten balkonnetjes. Het vormt zo het decor voor een film uit een ver verleden.

Voor onze route die de verbinding vormt tussen de GR46 en de GR36 dalen we eerst af naar de Aveyron, naar het oude spoorwegcomplex van Penne. Tot 1 augustus 1955 lag hier de in augustus 1858 in gebruik genomen spoorverbinding Lexos – Montauban. Na de opheffing van deze spoorverbinding overwoekerd door struikgewas. De D115 heeft de plaats van de oude spoorweg ingenomen. We volgen het pad parallel aan de doorgaande weg, steken de D115 over en lopen tussen de rivier en de weg door tot het gehucht Amiel. Met een haarspeldbocht laten we het gehucht Amiel achter ons om na goed 500 meter van de GR46 naar rechts en oostwaarts de GRP Penne-Cordes te volgen naar Pech Grignal. We lopen langs de rand van het plateau met rechts onder ons de Grotte de la Pyramide. Zo bereiken we Fabret en vervolgen de oude weg, die ons door het bos leidt naar Fabre de la Grange. Hier gaan we naar rechts, snijden de bocht van de D168 af en kruisen de D9. We lopen over de D168 naar Belayue, steken een beekje over en houden lings het klimmetje naar St. Pantaléon aan. Tegenover het kerkje het brede pad nemen. Al klimmend naar links langs een weiland kant tot aan van boerderij Alic. Vanaf hier met een ruime boog in zuidoostelijke richting door het bos tot aan de kruising met de D15.

Vaour - Ancienne Commanderie des Templiers
Op de D15 gaat het naar rechts tot aan een wegkruis. Vanhier is het nog geen kilometer om Vaour te bereiken. Hier is een bezoekje aan de vervallen Ancienne Commanderie des Templiers, een voormalige uitkijkpost voor ridders, aan te bevelen. Deze Tempeliers, ridders van de Tempel, namen rond het jaar 1100 deel aan de kruistochten naar het Heilig Land en verkregen belangrijke rijkdommen en werden de bankiers van de paus alsmede van talrijke prinsen. Eenmaal terug vestigden ze zich op verschillende plaatsen, zo ook in Penne en Vaour. Deze ruïne met een fraaie toegangsboog ligt op een hoogte ten zuiden van het dorp. Een beetje gevaarlijk is het er inderdaad, zoals overal wordt gewaarschuwd, want de ruïne is niet goed geconserveerd en het risico van vallend gesteente is niet ondenkbeeldig. Alleen enkele gewelfde zalen zijn te bekijken, een beklimming van de ruïne verboden. Als je het ernaast gelegen kerkhof bezoekt, bekruipt je een wat onheilspellend gevoel, alsof je elk moment een rammelend harnas achter je kunt verwachten.

Door Vaour lopen we over de D15 terug tot aan een wegkruis. Nu rechtsaf naar La Maitairie Blanche. Achter de schuur volgen we het pad in noordelijke richting tot aan Ferme de la Peyre, dan links de asfaltweg aanhouden tot aan de D91, waar we uitkomen bij de markante Dolmen de Vaour, een prehistorisch megalithisch bouwwerk van grote stenen. Hier steken we de D91 over en bij de pic-nic plek volgen we de steenslagweg door het bos, op de kaart aangegeven met La Gamasse. De route daalt naar de Vallée de Laussière. Links van ons ligt het dorpje St. Michel-de-Vax. Even gaat het naar rechts langs de Ruisseau de Laussière, doorlopen tot de splitsing. Bij P208 het beekje oversteken en op de andere oever links de helling op. We houden rechts aan naar Les Cayrous. Met een ruime bocht met de klok mee door het bos bereiken we Pech Agut. Nog even en we komen bij de eerste huizen van her gehucht Roussayrolles. We lopen door tot de viersprong, waar we in zuidelijke richting, goed zichtbaar op 1,5 kilometer een communicatietoren zien. Dit is een goed oriëntatiepunt.

Roussayrolles - Routebord GR de Pays Penne - Cordes-sur-Ciel
Op dit kruispunt waar naar rechts de richting Peyralade en rechtdoor Marnaves staat aangegeven, loopt onze route naar links. We nemen de eerst gelegenheid naar rechts: een breed pad. Het asfalt gaat snel over in een onverharde weg. We dalen af naar een vennetje met de welklinkende naam: “Fontaine Mère de Dieu”. Met een bocht naar links eromheen stijgen we opnieuw tussen de kastanjebomen en laten de verlaten stal van La Sédarie links liggen in het weiland. Langs de route, die tussen gestapelde stenen doorloopt, zien we een vervallen veldkruis, overwoekerd met klimop. Zo bereiken we na goed een kilometer het asfalt van de D9 en steken over. Nog steeds oostwaarts lopend langs enkele ruïnen stuiten we opnieuw op asfalt bij La Moulette en La Beuze. Naar het zuiden hebben we zicht op het aan de overzijde van het dal gelegen Château de la Prune. De roodgele markering stuurt ons naar links langs de bosrand om na een paar honderd meter bij P.376 scherp naar rechts af te buigen. We zijn nu in het gebied l’Oïgue, waar een vervallen schuur en een roestig restant van een maaimachine er op duiden dat hier eens landbouwactiviteiten hebben plaats gevonden.

Nu volgt er een lange en steile afdaling van 175 meter in zuidoostelijke richting naar Marnaves, deels langs een uitgesleten beekje in een dalletje tussen de eikenbossen.. Het pad is door de kalkrijke ondergrond soms is uitgespoeld. Het is opvallend, een lust voor het oog, te zien hoe rijk aan soorten orchideën er in dit kalkrijk gebied te vinden zijn: orchis ustulata, orchis mascula, orchis militaris, orchis apifera. De holle weg komt in Marnaves uit bij een boerderij met erop de route aanduiding van de GRP Penne – Cordes-sur-Ciel. Marnaves is een gehucht met slechts een tiental huizen, een heuse Mairie, oude kerk en boulangerie. We zijn nu in het dal van de Cérou. De gemarkeerde geel-rode route van de GR de Pays Penne – Cordes steekt de doorgaande drukke D600 over en meteen de spoorwegovergang van het traject Albi – Parijs. De brug over het riviertje de Cérou is het volgende obstakel. De rustig kabbelende Cérou ontspringt ver voorbij Cordes-sur-Ciel in het Centrale Massief en mondt bij Lexos in de Aveyron.

Marnaves - Kerk en zicht op de Vallée du Cérou
We passeren de Moulin d’Almont en volgen de D7. Na goed 200 meter nemen we het asfaltweggetje naar links. Eerst een haarspeldbocht en dan langzaam stijgend in zuidoostelijke richting. Het wordt nu een grindpad dat doorloopt tot in het gehucht Latreyne. Naar rechts hebben we zicht op de vallei van de Cérou. We blijven het weggetje volgen en houden bij de splitsing rechts aan om naar La Védillerie te komen, waar we voor het eerste huis opnnieuw rechts kiezen. Langs een wijngaard bereiken we Ferme de la Védilliere, een Gîte d’Étape. Vanaf hier nemen we 100 meter oostwaarts het pad, dat naar rechts afdaalt naar de vallei van de Cérou. Linksaf slaan en langs de Ancienne Ferme de la Nauze. We lopen nu onder langs de heuvelrug en zien over de akkers voor ons het eindoel van deze GR de Pays: het bastidestadje Cordes-sur-Ciel, hooggelegen boven het dal van de Cérou.

Vallée van de Cérou - Zicht op Cordes-sur-Ciel
Als we de verharding van de D7 bereiken, nemen we op de T-splitsing de weg naar rechts. Hier stuiten we op de markering van de GR36. Bij de eerste huizen van Les Cabannes steken we de Cérou over. In het centrum aangekomen lopen we door tot de drukke D600. Op deze weg even links aanhouden en vervolgens naar rechts de asfaltweg nemen, die langs het kerkhof voert, dat net buiten de Porte des Ormeaux van Cordes-sur Ciel ligt. Het is een landelijk gebied vol natuurschoon en wijngaarden. Met een pittige klim bereiken we ons einddoel. Er is ook een mogelijkheid om in Les Cabannes aan de D600 de rood-witte markering van de GR36 te volgen in zuidelijke richting tot de splitsing, waar je linksaf naar La Devèze gaat en uiteindelijk ook bij het kerkhof aankomt.

Door de Porte des Ormeaux betreden we de het bastidestadje Cordes-sur-Ciel, dat in 1222 door Raymond VII Comte de Toulouse werd gebouwd in zijn verzet ten tijde van de kruistocht tegen de Katharen. Toch slaagde Simon de Montfort er niet in een eind te maken aan het katharisme. Na deze strijd beleefde Cordes-sur-Ciel in de 14e eeuw een periode van welvaart. We komen in het oude centrum,dat hoog op een heuvel boven het dal van de Cérou ligt . En wordt gekenmerkt door een vooraf ontworpen plan met een marktplein omgeven door arcades, een hal en een meestal rechthoekig stratenpatroon. Het is rijk aan militaire en civiele architectuur en heeft een boeiende geschiedenis.

Cordes-sur-Ciel - Stadtoegang bij Porte des Ormeaux
Vanwege de vele Middeleeuwse gebouwen wordt Cordes-sur-Ciel ook "de stad met de vijf vestingringmuren en de honderd bogen" genoemd. Een waar bouwkundig paradijs met de stadspoorten: Porte des Ormeaux, Porte de la Jane, Porte de l'Horloge, Portail Peint, Porte du Planol. Maar ook natuurlijk huizen uit de 13e en 14e eeuw met zandstenen voorgevels, dubbele ramen, dakranden met gebeeldhouwde koppen zoals het Maison de Carrié-Boyer, Maison Prunet, Maison du Grand Fauconnier, Maison du Grand Veneur en Maison du Grand Écuyer in een wirwar van steile straatjes en steegjes.

Zo hebben we ons einddoel bereikt. Een pittige wandeling die als dagtocht moeilijk te realiseren is. De tocht is lang en gaat hier en daar over steile stukken en goed schoeisel is aan te raden. Onderweg overnachten is een goede optie. Voor kampeerders geen probleem. De andere mogelijkheid is overnachten in een Gîte d’Étape, Chambre d’Hôte of Gîte Rural.

Deze wandeling is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Maar ten aanzien van wijzigingen of onvolledigheden in de tekst kan geen aansprakelijkheid worden aanvaard.

Charles Aerssens

- TopoKaart IGN 1:25 000, 2141E Montricoux
- TopoKaart IGN 1:25 000, 2241O Cordes-sur-Ciel

GIDSJES

- GR36 - GR46, referentie 323, Tour des Gorges de l'Aveyron, uitg. FFRP, ca € 13,95.
- Le Guide vert: Languedoc Roussillon, Gorges du Tarn, Cévennes, uitg. Michelin, ca € 14,00