DER AHRSTEIG - DAG 1

Korte karakteristiek

Ahrquelle Blankenheim
Ongeveer 14 km
Deze dagetappe volgt vanaf de Ahrquelle in Blankenheim voor het grootste deel de loop van de Ahr langs het Schwanenweiher en voorbij een kleine watermolen. De route loopt hier over het tracé van de oude spoorbaan. Bij de Mühlheimerbach verlaten we de Ahr en lopen omhoog en passeren een oud spoorwegviaduct. Daarna volgen we het dal van de Lochensiefen en klimmen naar een hoogtevlakte met een fraai uitzicht. Via bospaden volgt een afdaling en komen we weer op het tracé van de oude spoorbaan naar Blankenheim bij de Reetzer Mühle. Nu gaat de route omhoog met regelmatig fraaie uitzichten over het Ahrdal. Voor het dorpje Oberahreck verlaten we het Ahrdal en klimmen omhoog naar de Birkerberg en de Bohrsberg. Dan volgt de afdaling naar de Freilinger See en bereiken we het eindpunt Freilingen.

ROUTEBESCHRIJVING

De Ahrsteig start in het centrum van Blankenheim aan de bron van de rivier de Ahr in de Middeleeuwse stadskern aan de voet van de burcht van Blankenheim, die hoog boven het stadje uittorent. Het Eifelstadje kan terugkijken op een bewogen geschiedenis. Het zijn de Kelten die rond de 4e eeuw voor Christus dit gebied bevolken en die omstreeks 150 na Christus moeten wijken voor de Germanen, nadat ze de Romeinen hebben verjaagd. Op 23 juni 721 wordt Blankenheim voor het eerst in een oorkonde vermeld. In 1115 bouwt Graaf Gerhard I, die in 1380 tot Graaf wordt uitgeroepen, de burcht als stamslot van de Heren van Blankenheim. Door huwelijk en vererving met de Graven van Manderscheid ontstaat in 1469 het Graafschap Manderscheid-Blankenheim. Met het uitsterven van de lijn Manderscheid-Gerolstein (1697) en die van Manderscheid-Kail (1742) wordt het Graafchap Blankenheim tot aan de Franse Revolutie een van de grootste en machtigste van de Eifel. Hun bezittingen reiken tot aan de Moezel. De mannelijke lijn van de Graven van Blankenheim sterft in 1780 uit en de laatste regentes, Gravin Augusta von Blankenheim- Sternberg, vlucht naar Bohemen als de Franse troepen in september 1794 Blankenheim binnentrekken. Na de Vrede van Wenen in 1815 komt het gebied en de stad aan Pruisen. Het slot raakt in verval, nadat het geplunderd is en in 1894 neemt Pruisen maatregelen. De Duitse Turnerschaft komt in 1927 in bezit van de ruïne en verbouwt het in 1936 tot jeugdherberg en dit is het nog tot op de dag van vandaag.

Blankenheim - Zicht op Burg Blankenheim en Kirche St. Maria Himmelfahrt
Het vertrekpunt van de eerste dagetappe van de Ahrsteig is huis met nr. 8 aan de Johannesstrasse waar temidden van mooi gerestaureerde vakwerkhuizen de bron van de Ahr ontspringt in de kelder (1726) van een halfhouten huis, om dan na 86 kilometer tussen Remagen en Sinzig in de Rijn uit te monden. Vanhier wandelen we naar de kruising van "Auf der Insel" met de Johannesstrasse, waar de stenen replica van de H. Johannes Nepomuk in priesterkleding staat, een bijna levensgroot, eenvoudig en natuurgetrouw beeld uit het begin van de 18e eeuw. Het origineel vinden we in het Eifelmuseum. Hier hebben we ook zicht op de R.K. Kerk Maria Himmelfahrt. Deze Laat-Gotische driebeukige parochiekerk heeft Graaf Johann I van Manderscheid-Blankenheim (1488-1524) en zijn vrouwe Margarete, Gravin van de Mark en Aremberg tussen 1495 en 1505 laten bouwen. De grafsteen van het grafelijke paar bevindt zich in het koor. Het is een bedevaartskerk, waar St. Joris wordt vereerd als patroon van Blankenheim. Van hem vinden we er een stukje schedel, een bot van arm en been. Bezienswaardig in deze kerk zijn de plafondschilderingen, die rond 1950 zijn blootgelegd en gerestaureerd. Pronkstukken zijn drie gebeeldhouwde altaren, absolute Laat-Gotische meesterwerken van een Vlaamse meester. Bovendien bezit de kerk een van de oudste orgels van rond 1660 uit het Rheinland en andere kunstwerken, zoals Laat-Gotische koorstoelen. Het beeld van St. Jacobus met pelgrimsstaf en schelp op de hoed laat zien dat Blankenheim aan de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella ligt. Onder de kerk bevindt zich een crypte. De klokkentoren is in 1616 door Maria Ursula von Leiningen, de moeder van de dan pas negenjarige Graaf Johann Arnold, verhoogd en met een uurwerk voorzien. Aan het begin van de 20e eeuw is de klokkentoren nogmaals verhoogd en voorzien van een torenspits.

Blankenheim - Brug met beschermheilige Johannes Nepomuk
We volgen de loop van de Ahr door Auf der Insel en via de Rathausplatz en door de Klosterstrasse komen we aan de drukke Kölnerstrasse. Hier steken we over en via de grote parkeerplaats komen we aan de oever van de Schwanenweiher. De markering van de Ahrsteig leidt ons naar links en met de klok mee volgen we het voetpad rond deze plas tot aan de plek waar de nog kleinen Ahr zijn eigen weg gaat. Hier vinden we ook een klein waterrad dat symbool staat voor de talrijke watermolens die de Ahr op zijn weg naar de monding met zijn waterkracht aandrijft. We komen langs een grote parkeerplaats en wandelen naar links over een klein bruggetje. Een smal bospad voert ons in de steile helling door het bos om dan verderop over te gaar in een geasfalteerd fietspad dat voorbij gaat aan de waterzuiveringsinstallatie van Blankenheim. Rechts van ons stroomt de Ahr door de weilanden. De route maakt verderop een bocht naar links en we verlaten nu het Ahrdal en volgen hier op het eerste stuk de loop van de Mühlheimerbach stroomopwaarts, ook als we deze bij het bruggetje zijn overgestoken. Een informatiebord maakt duidelijk dat in het kader van het Projekt Ahr 2000 gestreefd wordt het natuurlijk en ecologisch biotoop voor deze beek te herstellen en terug te brengen naar zijn oorspronkelijke loop.

Blankenheim - Schwanenweiler met zicht op Blankenheim
Een paar honderd meter verder gaat de Ahrsteig naar rechts door een tunnel van het talud van het voormalige baanvak van de Obere Ahrtalbahn van Ahrdorf naar Blankenheim. Dit traject is in 1980 helemaal gesloopt en er is nauwelijks nog wat zichtbaar van de in 1910 gebouwde spoorlijn van 25 kilometer. Aan het einde van WOII zijn verschillende bruggen door het Duitse leger opgeblazen en vernield. Pas in 1950 is het baan traject hersteld en vanaf 1954 is weer personenvervoer mogelijk tot dit in 1958 weer wordt opgeheven. Ook is er kort daarna geen goederenvervoer meer en wordt de verbinding in 1970 opgeheven. Een fietsroute maakt nu op verschillende plaatsen gebruik van het oude baanvak. Een klein stukje achter de tunnel verlaten we het asfalt van de Ahrradweg en volgen de markering naar links waar de klim over een breed bospad door het dennenbos begint. Met de bocht naar rechts komen we in een loofbos met hoge beuken en eiken met af en toe naar rechts zicht op het Ahrdal. Aangekomen bij een open weidegebied buigen we af naar rechts en verliezen langzaam aan hoogte. Weer in het bos volgen we de routemarkering van de Ahrsteig in zuidoostelijke richting en houden bij de wegwijzer de richting van de Freilingersee aan. Na enige tijd krijgen we zicht op de K41, de weg naar Reetz en volgen deze parallel tot aan het asfalt bij de Reetzer Mühle. Hier zijn we weer op het niveau van de Ahr.

Wegwijzer Ahrsteig
We steken de K41 over en vervolgen de route vanaf de parkeerplaats. Het bospad klimt licht en buigt dan even af naar links en dan krijgen we even verderop naar rechts bij een bankje zicht op Oberahreck en het verderop gelegen Hüngersdorfer Wald. De route verloopt nu naar links en klimt opnieuw waarbij we de Birker Berg met een hoogte van 454 aan de rechterzijde passeren. Eenmaal uit het bos bereiken we het open weidelandschap en kiezen op de kruising het onverharde pad naar rechts. Aangekomen bij het veldkruis en bankje hebben we op de kruising met het asfalt naar het noorden zicht op boerderij Heidehof met vakantiewoningen. Vanaf dit hooggelegen punt hebben we een weids uitzicht over het ons omringende Eifellandschap. We steken de verharde weg over en vervolgen onze wandeling over een grasbaan tot aan het bos, waar de route zich vervolgens kronkelend zijn weg zoekt door het dennenbos en loofbos. De goedgemarkeerde route klimt naar de 484 meter hoge Borsberg. Langs de bosrand gaat het verder en dan krijgen we zicht op de Freilingersee. Een tunneltje onder de K41 door brengt ons tot aan de oever van dit stuwmeer, waarvan de eigenlijke naam luidt: Stauanlage Weilerbach. Hier wordt sinds 1976 het bronwater van de Weilerbach opgevangen en gestuwd. Het heeft een oppervlakte van 11 hectare, een stuwdam van 500 meter lang en een hoogte van 25 meter. Het diepste punt reikt tot ongeveer 10 meter. Het gebied rondom deze Freilingersee is in gebruik als recreatiegebied met camping en restaurant.

Freilingersee - Stauanlage Weilerbach
We volgen de route van de Ahrsteig langs de oever van de Freilingersee in oostelijke richting, waar we naar rechts onder de K41 worden doorgeleid. Door de Seestrasse bereiken we de bebouwing van het dorp Freilingen. De Seestrasse komt uit op de St. Martinusstrasse, die we volgen naar ons eindpunt bij de Kapelle St. Martin, waar de onze eerste etappe van de Ahrsteig eindigt.

DAG 2
Traject: Freilingen - Aremberg - Eichenbach 15 Km

Deze dagwandelingen zijn met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Maar ten aanzien van wijzigingen of onvolledigheden in de tekst kan geen aansprakelijkheid worden aanvaard. We hebben gebruik gemaakt van de routebeschrijvingen zoals deze zijn opgenomen in de Wanderführer Ahrsteig - Von Blankenheim nach Sinzig van Hans-Peter Pracht, een uitgave van het J.P. Bachem Verlag. Voor de topografische kaarten hebben we kaarten 1:25.000 van de Eifelverein gekozen.

Charles Aerssens

KAARTEN

- Wanderkarte Eifelverein 1:25 000, NR.12 Blankenheim - Oberes Ahrtal
- Wanderkarte Eifelverein 1:25 000, NR.09 Schuld - Sinzig - Das Ahrtal

GIDSEN:

- Wanderführer Ahrsteig, Hans-Peter Pracht, Von Blankenheim nach Sinzig, ISBN 978-3-7616-2375-6
- Wanderparadies AhrSteig - Von Blankenheim bis Sinzig, Olaf Goebel, ISBN 978-3-942779-19-7
- Wanderführer AhrSteig - Rotweinwanderweg, Hans-Joachim Schneider, ISBN 978-3-7701-8034-9